Minecraft
Minecraft-hoz segítségek

MENÜ

Minecraft egy sandbox stílusú számítógépes játék[1][2], ami a svéd Markus Persson (becenevén Notch) ötlete és egyben ő is fejlesztette. Indie, azaz független játékfejlesztő által kiadott játék, ennek ellenére mégis példátlan sikereket ért el a játékiparban. Milliós nagyságrendű a játékosok száma szerte a világon, rendkívül aktív rajongótáborral rendelkezik.

A játék neve hűen tükrözi a lehetőségeket: mine, azaz bányászni, és craft, azaz barkácsolni.

Általános jellemzés 

A játéknak jelenleg alapvetően két változata létezik, de ezek között sok a hasonlóság. Mindkettőben egy kvázi-végtelen és véletlenszerű világot generál a számítógép, ahol a játékosnak gyakorlatilag teljes szabadsága van, barangolhat, felfedezheti azt. A világ kockákból áll, anyaguktól függően, mely kockákkal a játékos kapcsolatba léphet: elbonthatja (kibányászhatja), lerakhatja, és kombinálhatja őket. Minden egyes elem erősen stilizáltan jelenik meg - maga a szereplő is.

Elsősorban a játékos kreativitására épít, ugyanis az elemekből jóformán bármi felépíthető, konstruálható. Bár konkrét célja, története a játéknak nincsen, alapvetően a túlélés a feladat. A játékban erős a fizikai oldal, különböző elemek segítségével komplex, összetett rendszerek (pl. zsilipek, liftek, ágyúk, zenegépek, számológépek,...) is építhetők. A játékot lehet egyedül, vagy hálózaton keresztül, más játékosokkal együtt játszani szervereken. A két változat jelenleg Classic (Classic), Creative és Survival néven érhetők el.

Klasszikus, avagy Classic 

Ez a Minecraft első változata, nagyon kevés blokk van, csak nappal és teljesen béke. Nincs életerő, de nem is lehet repkedni se, tehát nem azonos a kreativ móddal.

Túlélő, avagy Survival 

Ebben a változatban a játék megmutatja az összes benne rejlő lehetőséget. Éjjelente szörnyek, úgynevezett mob-ok támadhatnak az emberre, aki akár általuk, de éhezéstől is sérülhet, vagy akár meg is halhat. Ekkor egy adott ponton újraéled, bár a begyűjtött és magánál tartott tárgyak elvesznek. Találkozhat kisebb, békés állatokkal, melyeket háziasíthat. Előfordulhatnak különböző építmények - falvak, erődítmények, melyeket nem a játékos hoz létre, hanem a számítógép generál. Ez a játék ingyenes, viszont egyszeri fizetés után a folyamatos frissítésekre is előfizetést kap a megrendelő. Minden komolyabb frissítésben új készségek jelennek meg, melyek izgalmasabbá, változatosabbá teszik a játékot.

Kaland, avagy Adventure 

Ez az 1.3.2-es update egy új játékmódja. Az Adventure lényege, hogy egy kaland világ importálható a játékba. Ebben a módban nem lehet blokkokat lerakni és szétszedni, csakis a hozzá megfelelő tárgyakkal, mint például a csákány.

Kreatív, avagy Creative

Ez ahogy a nevében is benne van, csak a kreativitásról szól. A Space kétszeres megnyomásával a játékos képes repülni, illetve a repülés magassága csökkenthető a shifttel. A módban nincs barkácsolás, mert az eszközök alapjáraton rendelkezésre állnak. A creative módban nincs élet. A szörnyek ugyan megjelennek a sötétségben, de nem tudnak bántani. Csakis akkor hal meg a játékos, ha kizuhan a világból.

Játékmenet 

A világ kockákból áll, melyek fölött a játék teljes szabadságot ad, tehát azt tesz a játékos, amit akar. A játékos rendelkezik egy láthatatlan hátizsákkal, ahol 36 különböző tárgyat tárolhat, illetve egy 2×2-es mezőbe ezen tárgyakat valamilyen sematikus formában letéve barkácsolhat, illetve négy kis mezőben armort, páncélzatot helyezhet fel magára. Ha az illető craftol egy munkapadot, akkor ott már 3×3-as mező van lehetőség a barkácsolásra, így sokkal több lehetséges kombináció létezik, rengeteg különböző tárgyat, eszközt készíthet - kiemelve egy pár fontosabbat: kemencék, ládák, létrák, ajtók, fáklyák, ásók, csákányok, páncélzatok.

Alapdimenziók 

Jelenleg 3 fő dimenzió létezik a játékon belül:

  • World, azaz maga a világ: ezen kezd a játékos, gyakorlatilag megfelel egy valós Föld-típusú bolygónak. Különböző biom-ok jöhetnek létre, úgy mint pl. sivatagóceánok, vagy akár tajga vagy dzsungel. Különböző ellenfelekkel találkozhat az ember éjszaka, vagy barlangok mélyén (az ellenfelek generálásához sötétség szükséges):
  • Zombi (Zombie): mely a leggyakoribb, lassú, az emberre közvetlenül próbál támadni. Idéző tojás: Zombi
  • Óriási pók(Spider): mely képes a falon mászni, ugorva támad. Idéző tojás: Pók
  • Csontváz (Skeleton): melyek íjjal és nyilakkal rendelkeznek. Az 1.4-es verzióban a Hervasztóval együtt megjelent "Hervadó csontváz (Wither skeleton)" nem íjat, hanem kőkardot használ. Idéző tojás: Csontváz
  • Creeper: ez az élőlény a játék "kabalája". Ezek normál tempójú, zöld teremtmények, melyek ha kellően közel kerülnek a játékoshoz, jellegzetes kanóchoz hasonló sercegő hangot hallatva felrobbannak, egy kis krátertokoznak épp ott ahol felrobbantak. Idéző tojás: Creeper
  • Enderman: ezek a teleportálásra képes fekete élőlények csak akkor válnak agresszívvá, ha a karakter rájuk néz, (Csak ha a képernyő közepén lévő kis + jellel). Ha a játékos fején tök van akkor nem támad. Idéző tojás: Enderman (Bevégző)
  • Nyálka kockák (Slime): melyek a mély bányákban, üregekben találhatók, nem túl sűrűn spawnolnak. Kinézetük miatt gyakran hívják őket Takonyoknak. Idéző tojás: Nyálka
  • Barlangpók: A pók barlangi párja mely az elveszett városokban található. Idéző tojás: Bányapók
  • Termesz (Ezüstmoly): Az erődökben él. Idéző tojás: Ezüstmoly
  • Boszorkány: Mocsarakban él, egy faházban ahol megtalálható egy üst is.
  • Denevér: A barlangok sötét részén élnek (teleportálnak). Az egyetlen semleges mob mely tud repülni. Idéző tojás: Denevér (1.4.2)
  • Falusi: nem játékoskarakter falvakban élő falusiak. Idéző tojás: Falusi
  • Zombi falusi: Zombi falusi akkor keletkezik mikor egy zombi úgy mar meg egy falusit hogy az életben marad. Ritka hogy a zombi tojásból Zombi falusi is keletkezik. Idéző tojás: Zombi (Ritkán) (1.4.2)
  • A mobok a napfényen égésszerűen maguktól sebződnek.
A mobok ellen gólemek építhetők:
  • Vasgólem: A vasgólemet építeni kell. Ezt úgy tudjuk megcsinálni, hogy egymásra rakunk két vasblokkot, a felső két oldalára is rakjunk egyet-egyet, majd végül a tetejére középre egy tököt. Ez a gólem megtámadja a Zombit, Pókot, Csontvázat és az Endermant, viszont a Creepert nem öli meg.
  • Hógólem: Ezt ugyanúgy építeni kell, akárcsak a vasgólemet, de ezt úgy tudjuk megépíteni, hogy egymásra teszünk két hóblokkot, majd a tetejére egy tököt. Ez csak az őrlángot támadja meg.
  • Nether, alvilág. Erre a pokolbéli tájra a játékos egy obszidiánból készített kapun át juthat el. Ezen a világon nem terem semmilyen növényzet, víz nem marad meg, viszont annál több a láva, és az éghető úgynevezett nether rock. Ritkán erődítmények is előfordulnak. Ezen a világon az ég vörös, és nem létezik a nappal-éjszaka ciklus. Folyamatos félhomály miatt a mobok gyakorlatilag bárhol és bármikor születhetnek. Itt más ellenfelekkel találkozhat az ember:
  • Zombimalacemberek (ZombiePigman): melyek csak akkor válnak harciassá, ha rájuk támad a játékos
  • Szellemek (Ghast): amelyek hatalmas, lebegő, és tűzlabdákat köpő teremtmények. Jellegzetes sikolyszerű hangjuk általában végigkíséri az embert az alvilágbeli kalandjain.
  • Magma kockák (MagmaCube): rugószerű lények, melyek túlélik a lávatavakban való fürdőzést is.
  • Blaze-ek: melyek gyorsan 3 tűzgolyót képesek az ember irányába kilőni. Rendkívül veszélyesek, de csak erődítményekben fordulnak elő.
  • Witherskelton (Hervasztó csontváz): Az alvilágba ha leteszünk egy skelton tojást akkor Witherskelton keletkezik. A csontvázzal ellentétben a Witherskeltonnak íj helyett kőkardja van. Idéző tojás: Csontváz (az alvilágban)
  • The End, magyarul "A Vég". Egyetlen, a semmiben lebegő sziget, amelyet obszidián és a csak itt előforduló "végkő" alkot, valójában a bevégzősárkány fészke. Gyakran előfordulnak itt Endermanek. A Végbe csakis a földalatti erődítményekben előforduló végzetportálokon át lehet eljutni. A végzetportál egy 4x4 es négyzet, amely ún. "végzetportálkeretekből" van kirakva. Minden keretbe egy "végzet szeme" való, amelyeket az endermanektől szerezhető véggyöngyökből és blaze-porból lehet craftolni. Némelyik keretben már benne van a szem; ha a többit is kipótoljuk, egy fekete portál jelenik meg a padlón, a négyzeten belül, ebbe beleugorva juthatunk el a Végbe.
  • Enderdragon (Bevégzősárkány): Fő ellenség (Boss). Nehéz megölni, mivel az élete újratöltődik sebzés után ha nem pusztítjuk el az összes életújratöltőt. Idéző tojás: Sárkánytojás (Kikel)
  • Enderman: ezek a teleportálásra képes fekete élőlények csak akkor válnak agresszívvá, ha a karakter rájuk néz, (Csak ha a képernyő közepén lévő kis + jellel). Ha a játékos fején tök van akkor nem támad. Idéző tojás: Enderman (Bevégző)
  • Wither (Hervasztó): Minden mobot megtámad, rendkívül agresszív, veszélyes mob. Az 1.4.2-es verzióban jelent meg, a játékban szereplő főellenségmobok közül másodikként (az első a bevégzősárkány volt). Ha meglátja a játékost akkor robbanó fejekkel támad. Idéző tojás: Nincs. Építeni kell: ún. lélekhomokblokkokat teszük fel T alakba, majd ezekre három "hervadó csontváz (wither skeleton)" koponyát rakunk. A Hervasztó egy háromfejű, csontváz-szerű repülő lény, a játékban előforduló minden blokkot (kivéve az alapkövet) képes áttörni, valamint pajzzsal képes körülvenni magát. Ha a végben megidézünk egy Hervasztót, akkor megöli az Endermaneket, majd megtámadja a végzetsárkányt. Érdemes megpróbálkozni azzal, hogy a Végbe nagymennyiségű lélekhomokot és hervadócsontváz-fejet viszünk. Így amíg a Hervasztók lefoglalják a bevégzősárkányt, mi nyugodtan elpusztthatjuk az őt gyógyító végzetkristályokat. Problémát jelenthet azonban, ha a Hervasztók valamelyike menet közben ellenünk fordul, vagy ha a csatát túléli valamelyikük, így utána azzal is el kell bánni.

Elérhetőek még más dimenziók is, melyek modok, azaz kiegészítők.

Fejlesztés 

A játék fejlesztése 2009-ben kezdődött és még máig is folyamatos nyilvánosság előtt zajlik. A svéd Markus „Notch“ Persson a játék alapötletét az Infiniminer nevű játékból vette, ahol bányászattal lehetett pontot szerezni.[3]Magát a játékot 2009 májusában kezdte el fejleszteni. Még ebben a hónapban kikerült úgynevezett alfaverziós változatban a publikum számára elérhető módon. Notch azt nyilatkozta, hogy az Infiniminer mellett olyan játékok inspirálták, mint a Dungeon Keeper, és a Dwarf Fortress. 2010 szeptemberében Notch és barátai közösen megalapítják a Mojang nevű vállalatot, aminek a keretein belül fejlesztik tovább a játékot. Ekkor a játék ára még 10 euró volt, viszont az év decemberében kijövő bétaverziótól kezdődően már 14,95 euróra emelték azt.

A zenét Daniel Rosenfeld (alias C418) szerezte. A hangeffektek egy részét a Creative Commons licencű Freesound Project hangtárból vették[4] A hangsáv külön is elérhető. A játékban felbukkanó falfestmények Kristoffer Zetterstrand olajfestményeinek pixel-art-variációi.[5] A játékot Java nyelven fejlesztik. A grafikához a Lightweight Java Game Libraryt (LWJGL) használják.[6] Az indításhoz legalább 5-ös verziószámú Java virtuális gépszükséges. Az első kiadás óta számos béta-verzió jelent meg, majd 2011. november 18-án megjelent az 1.0.0-ás, "végleges" verzió, melyet azonban még mindig továbbfejlesztenek, újabb játéktartalommal, újabb funkciókkal bővítenek, és hibáit is folyamatosan javítják.[7]

Egy verziója Android alatt és a Sony Ericsson Xperia Play okostelefonjára is elérhetővé vált, amiben azonban nem érhető el az összes funkció.[8] 2011 október 7-én egy tisztán Android alá, okostelefonok és Tablet-ekre fejlesztett verzió is megjelent.[9] 2011 november 17-én a játék már iOS-re is megjelent.[10] A játékot a Microsoft Xbox 360 játékkonzoljára a 4J Studios fejleszti.[11] A játék az 1.2.3-as verzió óta már magyar nyelven is elérhető.

Bővíthetőség

A Minecraft sok modullal bővíthető, különböző textúracsomagokat lehet rá rakni, jelentősen megváltoztatva a játék kinézetét. Ezen kívül a a játékhoz vannak modok[1] amik teljesen megváltoztathatják a játékot.

Wiki ről másoltuk az egészet :D sryy :D

Szavazás

Jó e a Minenecraft? :D
Igen!
Igen!
Asztali nézet